چرا قهوه گاهی طعم ترش می‌دهد؟ بررسی قهوه ترش

چرا قهوه گاهی طعم ترش می‌دهد؟ بررسی قهوه ترش

اگر از عاشقان قهوه هستید، حتما تجربه یک فنجان قهوه با طعم ترش را داشته اید. در حالی که قرار است یک حال عالی به شما بدهد، طعم ترش می تواند تجربه نوشیدن قهوه شما را از بین ببرد. اما چرا قهوه گاهی ترش می‌شود؟ علت اصلی برمیگردد به نوع قهوه، در ابتدا بدانید نوع عربیکا اسیدیته آن بیشتر است و این تاثیر اصلی را بر طعم ترش آن قرار میدهد (قبلا مورد انواع قهوه صحبت کردیم) اما قرار نیست آن طعم زننده باشد، ما قرار است در این مطلب از خودمان درباره‌ی آن طعم زننده قهوه ترش صحبت کنیم.

عصاره گیری ضعیف (Under Extracted)

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود قهوه ترش مزه شود، عصاره گیری آندر آن است. این بدان معنی است که در حین فرآیند عصاره گیری به شیوه اسپرسو قهوه آنقدر ریز آسیاب شده که مقدار کمی آب از روی قهوه خارج شده است. اگر قهوه به مدت کافی دم آوری (یا عصاره گیری) نشود یا آب به اندازه کافی داغ نباشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. زمانی که قهوه به اصطلاح آندر شود، می تواند طعم ترش، ضعیف یا حتی شور داشته باشد.

رُست (برشته شدن) بیش از حد قهوه

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود قهوه طعم ترش داشته باشد، برشته شدن بیش از حد آن است. اگر دانه‌های قهوه برای مدت طولانی یا در دمای خیلی بالا برشته شوند، می‌توانند سوخته و ترش شوند. برشته شدن بیش از حد قهوه نیز می تواند باعث تلخ یا دودی شدن قهوه شود. ما قبلا در خودمان انواع برشته کاری (رُستری) های معتبر و بزرگ ایران را معرفی کرده ایم که می توانید از آن ها قهوه استاندار رُست شده را خریداری کنید.

قهوه بی‌کیفیت

کیفیت دانه‌های قهوه نیز می تواند بر ترشی آن تأثیر بگذارد. دانه های قهوه که کیفیت پایینی دارند یا برای مدت طولانی نگهداری شده اند می توانند طعم ترش داشته باشند. وقتی دانه ها به درستی نگهداری نمی شوند، می توانند رطوبت و بو را جذب کنند که می تواند بر طعم آنها تأثیر بگذارد.

قهوه ترش و اسیدیته قهوه

برخی از دانه های قهوه به طور طبیعی اسیدی تر از سایرین هستند و این می تواند منجر به طعم ترش شود. اسیدیته موجود در قهوه همان چیزی است که به آن طعم های میوه ای می‌دهد. با این حال، اگر اسیدیته بیش از حد بالا باشد، می تواند بر طعم های دیگر غلبه کند و طعم آن را ترش کند.

روش دم آوری قهوه

روش دم کردن نیز می تواند بر طعم قهوه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر قهوه با استفاده از فرنچ پرس دم شود، اگر اجازه ندهید قهوه به مدت کافی با آب دم آوری شود، ممکن است طعم آن ترش شود. به همین ترتیب، اگر قهوه با استفاده از روش های دیگر نظیر اسپرسو یا دریپرها آماده شود، اگر آب به طور یکنواخت از میان تفاله های قهوه جریان نداشته باشد، ممکن است قهوه ترش شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا قهوه مزه ترش می دهد. کم عصاره گیری، رُست بیش از حد، دانه بی‌کیفیت، اسیدیته بالا و روش دم آوری، همگی می توانند قهوه ترشی را بوجود بیاورند. برای جلوگیری از داشتن قهوه ترش، حتما از دانه های باکیفیت استفاده کنید، قهوه را برای مدت زمان مناسب دم کنید و از دمای مناسب آب استفاده کنید. با انجام این مراحل می توانید هر بار از یک فنجان قهوه عالی و متعادل لذت ببرید.