با ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

پس از ترک سیگار در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مدتی است که سیگار می کشیدید، ممکن است تعجب کنید که آیا ترک کردن آن ارزشش را دارد یا خیر. شاید هوس‌های کشیدن سیگار و همچنین وجود خودِ نیکوتین شما را به کل از این ایده منحرف کند. با خودتان می‌گویید که: “الان که بهرحال آسیب دیدم، پس آیا واقعاً تفاوتی ایجاد می کند که ترک کنم؟” بله کاملا! بدن شما توانایی شگفت انگیزی برای التیام خود دارد، سریعتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد — کمتر از نیم ساعت پس از خاموش کردن آخرین سیگار!

به خاطر داشته باشید، اگر برنامه ای برای مدیریت آن هوس ها داشته باشید، به خصوص در چند هفته اول، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر است. حالا بیایید لحظه به لحظه بررسی کنیم تا پس از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد.

۲۰ دقیقه پس از ترک سیگار

در زمان کمتری نسبت به تماشای قسمت از سریال Friends، بدن شما در حال حاضر بهتر شده است. پس از ۲۰ دقیقه، نبض و فشار خون شما شروع به کاهش و برگشت به حالت عادی می‌کند. و دست ها و پاهای شما تا دمای معمول خود گرم می‌شوند.

۸ ساعت پس از نبودن نیکوتین در بدن

در پایان یک روز کاری، نیمی از مقدار نیکوتین و مونوکسید کربن در خون خود دارید. چرا این مهم است؟ مونوکسید کربن یک ماده شیمیایی در سیگار است و اکسیژن را در خون شما دفع می کند. این باعث ایجاد مشکلاتی از عضلات شما به مغز شما می شود زیرا آنها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

اما با کاهش سطح این ماده شیمیایی، اکسیژن شما به حالت عادی باز می گردد.

از طرفی دیگر، حالا این احتمال وجود دارد که شما کمی هوس و شک برای ترک خود دارید. آن طبیعی است. اما معمولا فقط ۵-۱۰ دقیقه دوام می آورند. برای اینکه از پس آن بربیایید، سعی کنید راه هایی برای پرت کردن حواس خود بیابید تا زمانی که این احساس از بین برود. می توانید یک لیست پخش هوس تهیه کنید (کارهایی مثل دویدن، دوش گرفتن، خوردن یه یک نوشیدنی متفاوت، آدامس بجوید و یا آب بنوشید).

۱۲ ساعت پس از ترک، بازگشت منوکسید کربن

در نیمه روز اول، سطح مونوکسید کربن شما به حالت عادی بازگشته است. و قلب شما از شما تشکر خواهد کرد. اکنون لازم نیست آنقدر سخت پمپاژ کنید تا بتوانید اکسیژن کافی به بدنتان برسانید.

۲۴ ساعت، یک روز کامل بدون سیگار!

اگر یک بسته در روز سیگار می کشید، دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری احتمال حمله قلبی دارید. اما یک روز کامل را بدون سیگار بگذرانید و شانس خود را کاهش داده اید. این بزرگ است پس فراموش نکنید.

۴۸ ساعت بدون سیگار، بهبود حواس شما

با گذشت ۲ روز، از خود یک غذای خوشمزه پذیرایی کنید. در این مرحله، حواس چشایی و بویایی شما با شروع بهبودی انتهای عصبی شما تیزتر می شود.

بدن شما نیز مشغول پاکسازی زیاد است. ریه های شما مخاط و سایر مواد زائد باقی مانده از سیگار را خارج می کند. و دیگر نیکوتین در بدن خود ندارید.

این همچنین مربوط به زمانی است که شدیدترین علائم ترک خود را نشان می دهد. ممکن است احساس اضطراب، سرگیجه، گرسنگی یا خستگی داشته باشید. ممکن است دچار سردرد شوید یا احساس بی حوصلگی یا افسردگی کنید. طبیعی است، اما جلوگیری از روشن شدن آن را نیز بسیار سخت تر می کند.

به برنامه خود پایبند باشید. سینما بروید یا به فروشگاهی بروید که در آن نمی توانید سیگار بکشید. سعی کنید شبکه از پشتیبانان داشته باشید، چه دوستان یا خانواده که به دنبال شما هستند.

اگر آسم دارید، علائم شما ممکن است در این زمان بدتر شود. این می تواند گیج کننده باشد، اما بخشی از این فرآیند است و بیشتر طول نخواهد کشید. احتمالاً تا روز ۳ شاهد بهبودی خواهید بود. می توانید با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل علائم خود صحبت کنید.

۳ روز، بهبود نفس کشیدن پس از ترک

در پایان روز سوم، نفس راحت‌تری می‌کشید و انرژی بیشتری خواهید داشت. ریه‌های شما شروع به بهبودی می‌کنند و بهتر می‌شوند.

بعد از ۲ هفته تا ۳ ماه

در این مدت، شما گام های بزرگی بیشتری را می‌توانید بردارید. می توانید کارهای بیشتری انجام دهید زیرا ریه های شما قوی تر و شفاف تر هستند و جریان خون شما بهبود یافته است. شما می توانید بدون اینکه دچار تنگی نفس شوید ورزش کنید و حالا خطر حمله قلبی شما حتی بیشتر کاهش یافته است.

شما همچنین سخت ترین بخش ترک را پشت سر گذاشته اید. حالا این پوستر را دانلود کنید و پس زمینه گوشی خود بگذارید تا یادتان بیایید ترک کرده‌اید.

پوستر ترک سیگار

با این حال، احتمالاً همچنان هوس خواهید کرد. هرکسی محرک های مختلفی برای تمایل به سیگار کشیدن دارد. شما نمی توانید همه آنها را متوقف کنید، اما می توانید به برنامه خود پایبند باشید.
به پولی که پس انداز می کنید فکر کنید و یا ۱۰ نفس عمیق، خوب و آهسته را امتحان کنید و از اینکه این تصمیم را گرفته اید لذت ببرید.

۳ تا ۹ ماه پس از ترک سیگار

در این مرحله می توانید نفس های عمیق تر و واضح تری بکشید. به جای سرفه‌های آزار دهنده، به روشی مفید سرفه می کنید که در واقع همه چیز را پاک می کند (یک اتفاق عادی). این به شما کمک می کند کمتر سرماخوردگی و سایر بیماری ها را تجربه کنید.

همچنین انرژی بیشتری خواهید داشت.

۱ سال بدون سیگار

در پایان سال اول، به خودتان جایزه‌ای بزرگ‌تر بدهید. حالا به یک نقطه‌ی عطفی رسیدید و خطر ابتلا به بیماری قلبی در حال حاضر نصف میزان یک سال پیش است.

۵ سال ترک سیگار و کاهش سکته مغزی

شانس شما برای سکته مغزی و سرطان دهانه رحم در حال حاضر با افراد غیرسیگاری برابر است و در مقایسه با زمانی که برای اولین بار سیگار را ترک کردید، نیمی از احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری یا مثانه را دارید.

۱۰ سال زندگی بدون سیگار و بدنی سالم تر

در مقایسه با کسی که هنوز سیگار می کشد، اکنون مرگ شما در اثر سرطان ریه نصف شده است. و احتمال ابتلا به سرطان حنجره و پانکراس هر دو کاهش می یابد.

۱۵ سال پس از ترک سیگار، بدن شما ‌دوباره متولد شد!

در نهایت، پس از ۱۵ سال عدم سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به بیماری قلبی به همان اندازه است که اگر هرگز سیگار نکشیدید. بدن شما انبوهی از بهبود و شفا را انجام داده است.

وقتی شروع می کنید، به نظر می رسد یک راه طولانی است. اما در ۱۵ سالگی از ترک سیگار، سردرد و ناراحتی آن چند هفته اول یک خاطره مبهم است. این مسیر آن زمان غیر قابل تحمل به نظر می‌رسید، اما شما می توانید از آن عبور کنید. پاداش ها بسیار واقعی و واضح هستند. پس همین حالا شروع کنید. امیدوارم از این مطلب در وبلاگ خودمان لذت برده باشید. ما همچنین قبلا در رابطه قدم های اولیه ترک سیگار یک مطلب نوشته بودیم که میتوانید آن‌ از این لینک بخوانید.